Tsja

images

 

 

 

 

 

 

Vaak vraag ik mij af waarom ik zoveel tijd besteed aan het observeren en ook nog eens beschrijven van wat ik meemaak.
Soms heb ik er ook geen zin in.
De laatste tijd steeds vaker niet.
Daarin kan ik een aantal lagen ontdekken.

-Gewoon luiheid. En een neiginhg toe te geven aan.
-Een kosten-baten analyse die zegt: je aantal lezers weegt niet op tegen   de inspanning die je er voor doet.
-Ik merk dat mijn in de wereld zijn deels wordt meebepaald door mijn
ook bezig zijn met het observeren teneinde te kunnen beschrijven.
(Het verlangen van de fotograaf zonder camera rond te lopen).

Maar uiteindelijk doe ik het voor mijzelf.
Dat ik het ook en plein public doe is in zekere zin een bijkomstigheid.
(En zeker ook een geconditioneerde bijna karaktertrek die teruggaat op mijn christelijke     opvoeding waar het begrip zonde garant staat voor een deels ondergronds bestaan en de     daaruit voortkomende weerstand   tegen geheimhouding voor zover deze de ontkenning   van vitale levensfuncties betreft).

Het gaat toch om wat ik al direct op mijn homepage zeg:

Aren’t we cute? We even can feel guilty for thinking we are not.
Huh?
Reason enough for a permanent investigation.

Ik dacht hieraan toen ik bij Swami /Dayananda Saraswiti het volgende las:

“Since the mind has the capacity to commit an error, it has the
  capacity to correct it too.”

Nu ik dit citaat terug zocht, zie ik dat het staat in de door mij het dikst aangestreepte alinea van het boekje Talks on Upadesa Saram (Essence of the Teaching) of Ramana Maharshi door Swami Dayananda.

Het citaat is een toelichting op vers 26 van Ramana’s tekst.

Ramana:
The vision of one’s own Self is the well-abiding (of the mind) in the Self.
Because of the nonduality of the Self, there is the natural (effortless) abidence in the Self.

Dayananda:
What is meant by abiding? Who is to abide in what? A householder is one who abides in a house; the locative case “in a house” indicates a connection. Is it the ‘lower’ self abiding in the ‘Infinite Self’? No. Because if there is an infinite Self, there can not be a lower self; infinite includes everything; neither “abiding in the self” is union with atma! Self is already liberated. It is only because of ignorance that you take yourself to be limited. Knowledge destroys ignorance and you abide in yourself. Here abiding means abiding of the mind when the mind is no more ignorant, no more separate and does not commit an error. Self has no problem nor does the body say, “I have a problem”. It is the mind that has a problem. The mind, the I-notion, takes itself to be limited. This mind is to be informed and that is how the problem is to be settled. If you dismiss the mind, as you do in deep sleep,  there is no problem. But the problem comes back along with the mind. In the waking state you cannot dismiss the mind for ever. It will come back. So the problem needs to be solved. Since the problem belongs to the mind, the mind alone must solve it. Mind must understand that the ‘I’ is not anything it is construed to be; that it is free from limitations. Since the mind has the capacity to commit an error, it has the capacity to correct it too.

 

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in mijn weblog. Bookmark the permalink.

3 Responses to Tsja

  1. b.c.joseph says:

    Thank you once again… {my old time neighbor and lover}
    and, if there was only one soul, that could follow you, it would be worth it..
    You put a lot of efford in this media so it gets exposed
    that is in itself quite significant.
    the truth of how you expierience your “path”
    your understanding, your knowledge about yourself…
    “we” might be impossible caracters {you and I, and the rest,}
    but within the curiosity towards the “container”,
    frienship is established.
    Thank you Hans.. I am not the only one that loves to follow your unique views..
    Barbara.

Leave a Reply to Hans van der Gugten Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Are you a robot ? * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.